torsdag 9 maj 2013

om Kristoffer Leandoer

PROSAÖVNINGSUPPGIFTERKristoffer Leandoer77 s. Pequod Press


förstå meningen med livet. Inte så ofta man får en så stadigt vädjan på baksidestexten till en diktsamling. Istället brukar diktböcker ofta få tala för sig själva på ett sätt som exempelvis samtidskonst aldrig skulle utsättas för. Därför framstår också gärna dikt som något kontextlöst, avstängt och ömtåligt.
Men så är alltså inte fallet med Kristoffer Leandoers bok ”Övningsuppgifter”, som idag utkommer på ett av Sveriges viktigaste förlag för samtidspoesi – malmöitiska Pequod Press.
Vilket bara är ett av många skäl att glädjas över denna bok. För det är naturligtvis inte bara förlaget som talar ur skägget, utan även författaren. Titeln behöver nämligen inte läsas bildligt, utan övningsuppgifter är just vad boken består av: 49 stycken för att vara exakt. Och av det själsbesläktade bokomslaget får jag en veritabel nostalgichock: mot en blekt grön bakgrund avbildar sig ett mönster av vita hjul. Precis ett sådant häfte hade jag själv någon gång under skolåldern. Vid den tiden dock ovetande om buddhismens åttafaldiga väg, men eftersom baksidestexten även relaterar till en vistelse i Hanoi och Leandoer som ”en västerlänning som aldrig lärt sig andas”, blir jag den här gången även varse hjulens åtta ekrar.

Övningsuppgifterna är korta och relativt sakliga prosastycken med absurda inslag skrivna till ett du, 49 som sagt, grupperade om sju och interfolierade med åtta kortare sentenser. Den inledande sentensen lyder helt enkelt:
Den ädla
åttafaldiga
vägen
är en väg.
Och den sista (med ett nödrim jag för övrigt inte har några problem att förlåta):
Alla vägar
utom en
vägrar vara
vägen hem.
Alla övningar är meditationer över olika kroppsliga och världsliga företeelser – från tal till text via en stortå à la Georges Bataille – som för det mesta utmynnar i att ställa allting på sin spets och släppa greppet. Upphäva allt människan tar för givet, oss själva inkluderade (kroppen, medvetandet, jaget), och det med början i egennamnet. Väsentligheter och nyckelord är för tydlighetens skull kursiverade, och skapar små berättelser i berättelserna. Som i övning 1: ”Tänk på ett tal”, ”frånvarande”, ”omöjligt”, ”blunda”. Eller övning 10: ”Intermittens”, ”koncentrera”, ”enfald”, ”tvåfalden”, ”utan att själv veta”, ”Det”, ”andlig övning för sociopater”.
Den sistnämnda visar dessutom på de beståndsdel av ironi, kritik och plötsliga utbrott, som jag gissar inte är så vanliga i genren ”andliga övningar” i stort. Med bakgrund i faktum som att terapin råkar vara hämtad från den åttafaldiga vägen, tycks inte humor vara den högst värderade ingrediensen för att uppnå inre frid och ”medveten närvaro”.
Men varken duet eller jaget (som ju strängt taget borde hålla sig i bakgrunden här), tycks kunna acceptera vissa företeelser. Drömkontroll till exempel: att vilja ha kontroll över precis allt, det är ju perverst! Och ibland blir duet uppläxat efter noter: om du nu ”har så bråttom med att komma härifrån” (livet, typ) ”vart hade du tänkt ta vägen sen?”
Det är också detta som är befrielsen med ”Övningsuppgifter”. För visst kan parasiterandet på den här sortens genrer vara halsbrytande nog i sig, men just det spirituella kan gott behöva lite koleriska kommentarer.
Annars är det inte svårt att tänka Leandoer tillsammans med UKON som i sin lyhörda papegojpoesi gärna vandrar in i och ut ur genrer. Så är de ju också båda väl bevandrade i den franska samtidspoesin, och hyser en särskild kärlek till Christophe Tarkos, som Leandoer översatt.
Mindre förtjust är jag i övningarna kring litteraturen som sådan och texten som en dörr (vilken sorts dörr isåfall?, är den öppen eller stängd? etc etc – lustifikationerna hopar sig). Men det är en tillägg i förhållande till Leandoers upplyftande och buddhistiskt färgade svartsyn.
För vad var nu meningen med livet?
Well, är du riktigt säker på att du är ”redo för den definitiva besvikenheten?”
Kristoffer Leandoer är kritiker i SvD och vi har därför bett Jenny Högström, litteraturredaktör på Helsingborgs Dagblad, att recensera.



sohrab rahimi
litteraturkritiker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar