onsdag 6 mars 2013

Performativ kritik. en kritisk studie

Performativ kritik
Redaktör Magnus William-Olsson
Ariel litterär kritik

När man ser titeln, blir man nyfiken på vad som kan gömma sig bakom denna fina blå bok. Magnus William-Olsson känner jag sedan många år genom hans artiklar och essäer och översättningar, genom hans recensioner och föreläsningar. Men i denna bok finns det fyra andra som medverkar. Det är en poet, en skribent, en filosof, en skådespelare och en översättare som föreläser om performativ kritik. Fast det är bara tre utav dem som har någonting att säga om kritik: Det är Magnus William-Olsson, John Swedenmark och Marcia Schuback. Det är tre namn som måste läggas på minnet för den som är intresserad av den moderna kritiken.
Överhuvudtaget betraktar jag denna bok som ett försök att nå nya insikter om vår kännedom om det som borde vara en s.k. riktig kritik. Magnus William-Olsson menar att den " performativa kritiken" egentligen borde förbli en konst snarare än vetenskap. Han menar då att den borde förbli vid frågan och i likhet med filosofin borde vinna en insikt istället för teori. Jag kan hålla med Magnus att när kritiken blir alltför teoretiserad, riskerar den att binda ris åt egen rygg, då den slutar vara kritisk. I så mening skulle den performativa kritiken öppna nya vägar och leda läsarna till ny inblick.
Angående översättning menar Magnus William-Olsson att den gör det möjligt för oss att erfara och reflektera dikten i dess potentialitet-dess orealiserade möjlighet- med utgångspunkt i läsandets fulla komplexitet såväl som ur performativitetens perspektiv. Medan John Swedenmark menar att översättningen är ett tillägg som förändrar originalet.
Kritiken har länge blivit betraktad som ett bihang till litteraturen, som ett appendix, där litteraturen förklaras och tydliggörs. Performativ kritik försöker ändra på den inställningen. Detta utmärks inte minst ur de ord som John Swedenmark uttrycker:" Jag tror på den kritiska textens egenvärde". Han önskar för framtiden se en stadigare litteraturkritik, som tar sig an en sådan uppgift med mera stolthet och självmedvetande. John Swedenmark menar att om kritiken skulle ha modet att uppfatta sig själv som en konstnärlig verksamhet, skulle den kunna få mycket större resurser att aktivt träda in i dialog med andra konstverk. Han menar att detta skulle leda till en berikande åt två håll, när kritik och konst möts. Och ett sådant möte syftar då till en omvärdering. Någon skulle tillföra något till någonting och saker och ting förändras, både med avseende på tillägget och på det som fått sig något tillagt, som bearbetats och omarbetats av en utifrån kommande form. Och angående översättning säger han: " Överhuvudtaget måste vi alla satsa för att våga tala om tolkning utan att se den som en väg till sanning. Det viktiga är vad som händer, med oss, med traditionen och med objektet, menar Swedenmark.
Att en översättare, en skådespelare, en filosof och två kritiker har haft föreläsningar under samma tak, tyder på ett försök att hitta den gemensamma nämnaren mellan dessa konstarter. Det som skulle stå som grogrund för dessa tycks vara kritiken; en performativ sådan. Hur väl den idén kan lyckas är en annan sak. Föreläsningarna i sig är mycket intressanta. Man möter en filosof; Marcia Schuback som talar om filosofi och kritik, man får höra Gunilla Rör tala om hur hon har hittat den kritiska punkten på sitt skådespeleri. Man får höra Mikael Nydahl förklara svårigheterna med översättningsarbetet och all den möda och slit den innebär. Men mest av allt, vill jag hylla boken, eftersom den ämnar öppna nya världar och försöker visa nya synsätt och nya värderingar. Denna nydanande serie Ariel litterära kritik, är ett led i det försöket som kommer att skaka om det kritiska litterära klimatet och det kritiska sättet att se på kritik. Jag har höga förväntningar och goda förhoppningar

Sohrab Rahimi

+46701750817
Poet och essäist