lördag 27 september 2014

om "Hanna Hallgren" Roslära

POESIROSLÄRAHanna Hallgren63 s. Pequod, 2013

Funderingar om vitheten och den neutrala existensen är Hanna Hallgrens ”Roslära”. Det är hennes fjärde diktbok sedan debuten med ”Ett folk av händer” 2001. Och det är en fascinerande bok, både provokativt och engagerande.
En fundamentalt tanke i texten vidrör Adrienne Richs idéer: att vitheten är något lika outtalat som oavgränsat, att den liksom står utanför alla system.
Du har en skugga kring din mun
Sedan finns inget tal / En skugga Snö. Det är
en vit metod med tungan torr, dess båt,
dess icke-tal – under gråten – färdas
/.../
det är en vit metod / utan tal dess färd /
mot mina läppar / har ingen grammatik
men ett oövervinnerligt våld
Detta icke-tal fungera som en väsentlig del av vithetens våldsverkan. Det är en transparent orörlighet som ”Roslära” också förbinder intimt med folkhemmets Sverige: ett land med ”en självbild av teflon”. ”Allt rinner av”, heter det, om det så är rasbiologi eller andra fläckar i det förgångna.
 ”Roslära” vänder sig mot språket, vänder tillbaka till vad som är ”grammatiskt möjligt”. Texten manövrerar effektivt med det lingvistiska grannskapet mellan ”ras” och ”ros”, två liknande ord med mycket symbolik.
 Många liknelser används för att skildra vitheten: Snön som skyler, lakanens svepning över de döda – men också lakan som blir ett segel.
Något av det mest tilldragande med ”Roslära” är dess något udda blandning av det politiska och det poetiska. Det kunde läsas som ett rent stilbrott eller en effekt, men i slutändan klingar det påfallande samstämt. Den teoretiska utvärderingen och den poetiska känsligheten får allt som oftast plats i en och samma fras. Kanske säger det något också om vithetens dilemma, eller om vikten av att påminna sig för att kanske börja bygga nya begrepp och nytt paradigm.

Sohrab Rahimi
I Malmö
den 27 september 2014



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar