POESIBOK UTAN NAMN805 s. Albert Bonniers Förlag, 2013
Boken är ett samtal mellan levande och döda och ofödda som pågår.
Det är en bok av det slag som poeter drömt om genom historien, en bok som tycks
vilja omfatta allt.
”Bok utan namn” lyder titeln, kanske hämtad från den
bok med brev kring påvedömets flytt till Avignon som Petrarca en gång gav ut
under samma titel, där namnen på läsarna av politiska skäl hade kluddats ut.
Hos Sonnevi däremot – det är bara en av många paradoxer; paradoxen och aporin
utgör viktiga element i hans poesi – är namnen många. Kända och mindre kända,
och inte minst namn på nära vänner och kollegor flätas in i texternas växelsång: ”i boken utan
namn / Också den som skrivs av / alla Alla namn”, som det heter i en gripande
hommage till Birgitta Trotzig.
Och något annat vore konstigt. Om det finns två drag eller modus
som karakteriserar Sonnevis poetiska författarskap, det koncentrerade och det
expansiva, så förhärskas den nya boken av det senare, vars centrifugala rörelse
leder till en överdådig mängd av perspektiv och teman. En kyss eller
betraktandet av en gulärla är granne med ekologin, fysiken, med ekonomin och
politiken, vars verkningar konkretiseras av såväl samtida frågor (Irak, Gaza,
Tahrirtorget; rasism, exil och globalisering; tortyr, förtryck och
revolutioner) som av de som hör till det förflutna. På ett ställe konstateras
att ”den stora syntesen är inte längre möjlig”, och på ett annat att ”Analysen
upplöser sig själv Det som finns kvar är rök, dimma”. Men likväl sträcker sig
dikten efter att beröra, benämna och bearbeta nästan allt som har existens och
realitet. Det är en fråga om ansvar.
På samma
sätt tar dikten
ansvar för de olika stämmor som släpps in i den. Var och en, de med namn såväl
som de utan, utgör singulära, bräckliga kroppar och röster – samtidigt som de
hör ihop, är sammanflätade och delar något: ”Varje ton / får sin betydelse / av
den andra”, som det heter i en kortdikt, som formulerar något av en sonnevisk
poetik. På denna punkt kan utopin om kanske inte en syntes men ett slags
samstämmighet och solidaritet på nytt ta form, men nu med delvis religiöst
klingande terminologi: ”Ska alla rösterna samlas? Till en enda klang, /en enda
kör? I ett slags allförsoning”.
I en passage i slutet av boken fastställer Sonnevi att han inte är
troende, men att han ändå ber, och dikterna närmar sig också, med jämna
mellanrum, i sina metafysiska och etiska reflektioner, frågor om tron och det
gudomliga. Lika litet som något annat kan denna aspekt av tillvaron lämnas
orörd – religiösa texter utgör vid sidan av matematiska och djuptänkta arbeten
(Gödel, Cantor, Chaitlin), politiska verk (Marx med flera) och, i synnerhet,
litterära texter (otaliga) en återkommande referenspunkt i dikternas virvel.
Dessutom är det svårt att bortse ifrån att ett kärleksbudskap med eko av Paulus
bildar ett slags grundton. Att Sonnevi gör beröringen (han återkommer till det
grekiska ordet hapseis) till en refräng är viktigt här. Det
handlar både om den konkreta beröringen av den älskade i en smekning och om det
faktum att allt levande tangerar vartannat.
Man måste
dock framhålla,
att den kosmiska dimensionen i Sonnevis dikter aldrig utmynnar i någon
utslätande balans. Tvärtom är skillnader, konflikter, kamp, tvivel och
förändring något som hela tiden uppmärksammas och som måste konfronteras. Det
finns inte någon stabil eller fast punkt. Inte minst riktas detta mot det egna
jaget i en självrannsakan och omprövning av synvinklar. ”Är jag överens? Aldrig
helt”, utropar han således på ett ställe, och stannar flera gånger till vid att
”jag ingenting kan, ingenting vet”. Frågandet, undersökandet, prövandet är
oavslutliga.
Denna
öppenhet gäller
även det som måste betraktas som ett genomgripande tema i ”Bok utan namn”:
minnet. Detta kan inte förstås som något annat än ett arbete, en praktik, som i
sig underkastas ombildning, eftersom kvalifikationerna skiftar med varje nytt
ögonblick: ”Återvändande, i minnet Det som aldrig är / identiskt Alltid
bearbetning, variation / Då också språnget ut i den okända framtiden / Den som
inte finns, kan finnas”. Minnet och minneskonsten påverkas också av samtidens
vetenskapliga och teknologiska omvandlingar – informationskulturen,
bioteknologin – som tvingar oss att ställa frågan om vad människan är och kan
vara.
sohrab rahimi
litteraturkritiker
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar