Dagens dikt, 75 år
Red. Göran Sommardal
Ellerströms
Jag
kommer ihåg sextiotalet. Då var jag ett barn som härjade runt på gatorna i min
lilla stad. Där fanns det alltid radio och ur den kom det alltid sånger och
dikter. Att radion var på överallt var självklart och att det varje dag, och
nästan varje timme, sändes lyrik från iranska radion var inget ovanligt. Så har
läget också varit i Sverige vad jag hört, fast kanske inte lika påtagligt men
ändå. Poeterna stod högt i kurs. Dagens dikt var närmast ett helgonförklarat
program och poeterna fick höga stipendier och gav intervjuer i tidningarna och
fick förstadagsrecensioner. Poesin användes i mångt och mycket som ett vapen
mot den amerikanisering som hade ämnat röja undan världskulturen med sin enorma
satsning på nya medier.
I Iran
hade vi nyss upptäckt kassettband. Dittills hade vi bara haft grammofonskivor.
Det vällde in enorma mängder ungdomstidningar där det plötsligt inte länge
fanns plats för rim och reson. Och allt handlade nu om konsten att kokettera
och sälja sig själv till bästa pris. Det var mitt sjuttiotal och världen
fortsatte sitt ras mot botten. I samband med att USA blev starkare och vänstern
blev svagare föll poesins höga borg som ett direkt resultat av bristen av utopi.
Man hade i åratal talat om den romantiska bilden av arbetarklassen och den
konstnär som hade målat den romantiken hette Karl Marx. Men inte ens den
begåvade Marx kunde tro att hans idéer skulle få stryk av en ny sorts teknik
som inte fanns med i beräkningarna.
Jag
tvivlar starkt på, om han ens visste att hans idéer en gång i framtiden skulle
bidra till en sådan utopi för en skara drömmande artister, poeter och
författare. Han var själv knappast poesikunnig. Vad finns det då gemensamt
mellan en idealist (såsom en marxist) och en poet, eller låt mig uttrycka det
så här – Vad är det som har drivit samhället mot det opoetiska? Svaret ligger i
en samhällsutveckling som har haft som mål att slå hål på idealet. Detta ideal
må vara den romantiska tanken om ett klassfritt samhälle eller ett samhälle
fritt från våld och krig. Poeterna talar om inre frid. Vänstern vill ena
nationerna. Högern talar om bestämmanderätt och oavhängighet.
Låt mig
korta ner mina ord om detta och här gå över till artikelns egentliga huvudämne,
nämligen Poesi. När jag återblickar och ser på de tidigare volymer som Dagens
dikt har publicerat under 40- och 50- och 60-talet, inser jag att de tidigare
urvalen innehållit flera hundra sidor, medan denna upplaga detta urval,
innehåller futtiga 46 sidor. I urvalet som är ett urval ur tidigare urval finns
det dikter samlade från 5 tidigare utgivna urval samt ett urval av de senaste
decenniernas poeter – från Ekelöf och
Norén till Ida Börjel och Helena Eriksson. Man har alltså valt att nämna
väldigt få levande poeter, närmare bestämt 7 poeter från 27 år. Redaktören har
inte brytt sig särskilt mycket om de senaste decenniernas stora namn. Det säger
mycket om poesins ställning i samhället idag.
Ett så
stort land som Sverige med den enorma poetiska variationen, alltifrån den
tidskritiska poesin till den kommunikativa, den språkmaterialistiska och den
konceptuella och den enorma tillgången till all översatt poesi, får så lite
eller ingen plats alls i denna bok. Det verkar som att marknaden inte särskilt
bryr sig om poesi, för det är inget som går att generalisera, marknadsföra och
baka in i det kommersiella samhällets reklambaserade marknadsekonomi.
Jag kan
dock inte göra annat än att tacka SR för sin enorma satsning på poesin. Att
inte poeter får den uppmärksamhet de förtjänar är en annan sak. Men att poesin
ändå får en chans att på bästa sändningstid i kombination med klassisk musik
och ett professionellt uppläsarteam från Sveriges främsta kulturella organ
(SR), säger ändå så mycket om att poesin fortfarande betyder något för någon
och några.
Sohrab
Rahimi
Poet
och Litteraturkritiker
+46701750817
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar